#38 De reden dat je klant afhaakt (en hoe je dat voorkomt)
Vandaag gaan we het hebben over een stukje neuromarketing.
En nee, niet over allemaal manipulatieve trucjes om in het hoofd van je klant te kruipen.
Maar over hoe ons brein werkt en hoe jij daar in je marketing rekening mee kunt houden.
Want de grootste fout die ik veel bedrijven zie maken?
Ze zaaien onrust en onduidelijkheid met hun boodschap.
Het brein houdt niet van verwarring
In je hersenen zit een overlevingsmechanisme dat eigenlijk heel simpel werkt:
Verwarring = energieverspilling = negeren.
Hoe onduidelijker jij bent in je content of in een gesprek, hoe sneller mensen afhaken.
Weet je dat wij op een dag zo’n 130.000 keuzes (ja, echt). Bewust en onbewust.
En je kent het vast: je staat in een winkel, er zijn twintig varianten van hetzelfde product… en je denkt: “whoahh ik kan niet kiezen, dus laat maar”.
Dat is exact wat er gebeurt als jouw boodschap te veel ruis bevat.
Wat jij zegt, is niet altijd wat zij horen
Nog een belangrijk ding: wat jij zegt, is vaak iets anders dan wat je klant hoort.
En hier komen verhalen om de hoek kijken.
Verhalen maken complexe dingen helder. Ze zorgen dat mensen je beter begrijpen en onthouden.
Wist je dat wij maar liefst 30% van onze dag bezig zijn met dagdromen?
Behalve… als we in een verhaal zitten. Als je een verhaal leest, naar een verhaal luistert of getuige bent van hoe een verhaal zich ontvouwt. Dan neemt dat verhaal je hoofd over.
Daarom is een goed verhaal het beste wapen tegen ruis: het organiseert informatie op zo’n manier dat je klant wel hoort wat jij wilt dat ze horen.
Hoe merken zelf ruis creëren
Praten in vakjargon dat je klant niet snapt.
Alles tegelijk willen vertellen.
Geen rode draad hebben.
Te veel focussen op je eigen proces of product i.p.v. op de klant.
Ik had laatst een gesprek met mijn zusje, die als sales director in een heel andere branche werkt.
Ze stuurde via LinkedIn berichten naar prospects met: "We hebben gezamenlijke connecties." Of iets anders niet zo heel prikkelends waardoor de lezer denkt “ja, hier ga ik mijn tijd aan besteden”
Veel slimmer is om iets te benoemen dat echt over die persoon gaat. Iets dat hij of zij zelf recent heeft gedeeld of gedaan. Dan voelt die ander: “hé, jij hebt je verdiept in mij.”
Van ruis naar raak
Wil je helder en kernachtig communiceren?
Gebruik woorden die jouw klant zelf gebruikt.
Vertel verhalen, deel klantcases.
Gebruik beeldtaal en herhaal je kernboodschap op verschillende manieren.
Blijf zoeken naar nieuwe haakjes om je punt duidelijk te maken.
Je hebt deze uitspraak vast wel eesn gehoord maar: If you confuse, you lose.
Dus haal de ruis eruit, zodat jouw boodschap niet alleen gehoord wordt, maar ook blijft hangen.
Wil je dat ik met je meekijk naar hoe jij dat kunt doen? Boek een Brand Boost Call dan zetten we samen jouw verhaal op scherp.
Of ga je liever eerst via dm in gesprek kan dat natuurlijk ook:
https://www.instagram.com/lian_brandfuel/
https://www.linkedin.com/in/liangroot/
Meer over Lian | Brand Fuel | Personal Branding Expert
Ik help jou zichtbaar te zijn met een magnetisch brand die écht laat zien wat jij komt brengen als ervaren ondernemer.
Kies je ervoor om met mij te werken, dan ben je op een plek waar bijzondere dingen gebeuren. Ik heb niet alleen jarenlange ervaring als (web)designer, maar ook een sterk ontwikkelde intuïtie waar ik in mijn werk dankbaar gebruik van maak. Deze combinatie van strategie en intuïtie vormt de basis voor de allerbeste branding. Creatief, innovatief en helemaal kloppend bij wie jij bent.