#40 Je brand is niet high-end omdat het beige is


Veel ondernemers kiezen in hun branding voor beige, neutraal, veilig.
En ik snap dat. Het voelt rustig, clean en professioneel.

Maar in de praktijk val je er gewoon mee weg in de massa.

Want wat zegt een beige merk eigenlijk? Vaak is het een signaal van:
“Ik wil het goed doen, maar eigenlijk durf ik mezelf niet echt te laten zien.”

En dat is natuurlijk niet de vibe die je wilt uitstralen naar je klanten.

Waarom kleurloos vaak niet werkt

Kleur toepassen in branding is naar mijn idee de meest ondergewaardeerde keuze. Ons brein onthoudt geen grijze muizen. Als jij eruitziet als meer van hetzelfde, waarom zouden mensen je dan kiezen? Je klanten willen voelen wat jij brengt, en dat gaat veel verder dan alleen mooi of netjes.

Beige of neutrale tinten kunnen rust en eenvoud uitstralen, maar ze zorgen er ook voor dat je niet echt blijft hangen in het hoofd van jouw potentiële klant. Het voelt veilig, maar veilig is vaak ook onzichtbaar.

De psychologie achter kleur

Kleur roept direct een gevoel op:

  • Blauw staat voor vertrouwen en stabiliteit.

  • Rood voor passie en actie.

  • Geel voor optimisme, zonnig, licht en energiek.

En beige? Voor neutraal. Rustig. Maar vaak ook niet uitgesproken.

Vraag jezelf dus eens af: welke emotie wil ik oproepen bij mijn klanten?

Intuïtief én strategisch kiezen

Zelf werk ik vaak intuïtief met kleur. Ik voel waar de energie zit en welke tinten echt passen bij iemand zijn vibe. Maar ook kleurenleer kan helpen: kleuren hebben een bewezen effect op hoe je merk wordt ervaren.

De combinatie van gevoel + strategie is goud.

Bold zijn zonder dat het nep voelt

Je hoeft niet te schreeuwen met je branding. Maar één uitgesproken element kan al een enorm verschil maken. Een detail in een opvallende kleur als accent. Echt iets waar je aan onthouden wordt. Bijvoorbeeld een specifieke kleur lippenstift. Of een bril of hoed in een vette kleur.

Stel je eens voor: je komt een zaal binnen van een event waar iedereen in pak loopt, hoofdzakelijk in grijs of zwart. Wie onthoud je? De paradijsvogel die kleur durft te bekennen.

Dus… hoe zit het met jouw brand?

Als jouw merk een kleur zou zijn, welke zou dat zijn? En past dat bij wat jij écht wilt uitstralen?
Durf je ergens een accent toe te voegen?
Of voelt je branding nu vooral “veilig”?

Jouw merk is er niet voor iedereen, maar je wilt wel herkenbaar en voelbaar zijn bij de juiste mensen.
Kleur is daarin een shortcut, mensen voelen direct of ze bij jou willen zijn.


Wil je dat ik eens meekijk of jouw branding nog klopt met waar je nu staat? Boek dan een Brand Boost Call – ik kijk met je mee en help je je merk meer jou maken.


Of ga je liever eerst via dm in gesprek kan dat natuurlijk ook:

https://www.instagram.com/lian_brandfuel/
https://www.linkedin.com/in/liangroot/


Meer over Lian | Brand Fuel | Personal Branding Expert

Ik help jou zichtbaar te zijn met een magnetisch brand die écht laat zien wat jij komt brengen als ervaren ondernemer.

Kies je ervoor om met mij te werken, dan ben je op een plek waar bijzondere dingen gebeuren. Ik heb niet alleen jarenlange ervaring als (web)designer, maar ook een sterk ontwikkelde intuïtie waar ik in mijn werk dankbaar gebruik van maak. Deze combinatie van strategie en intuïtie vormt de basis voor de allerbeste branding. Creatief, innovatief en helemaal kloppend bij wie jij bent.

Previous
Previous

#41 De volgende stap in je onderneming is vaak dichterbij dan je denkt

Next
Next

#39 Creatieve manieren om jezelf zichtbaar te maken